پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


چگونه یک کشتی طراحی کنم؟ - 3 و 4

جمعه 27 مرداد 1391

پس از انتخاب یک شناور مشابه و استخراج جدول آفست آن، نوبت به شکل دهی تقریبی از طرح بدست آمده است. میدانید که جدول آفست، در واقع مجموعه ای از نقاط است که در یک محور سه بعدی مشخص می شوند و ما در این قسمت میخواهیم این نقاط را به شکل هندسی سه بعدی یک شناور تبدیل کنیم.

 

 

 

بخش سوم | ترسیم 3D در نرم افزار

نرم افزارهای مختلفی در دنیای مهندسی وجود دارند که کار ترسیم و تبدیل یک نقشه دوبعدی به یک جسم سه بعدی را برعهده دارند. نرم افزارهایی مانند catia، autocad، solidwork و... که هرکدام امکاناتی را برای کاربر ارائه میدهند. این بخش بستگی به میزان مهارت شما در کار با نرم افزارهای طراحی دارد و در واقع توضیح زیادی نمی توان برای این قسمت داد. در ضمن ممکن است طرح شما در مراحل بعدی دچار تغییراتی شود. پس زیاد به اندازه ی میلیمتری دقت نکنید.

 

 

بخش چهارم | ترسیم در محیط نرم افزار دریایی

سناوری که در بخش قبل ترسیم کردید برای محاسبات مکانیکی و هندسی مناسب است. اما ما نیاز داریم تا اطلاعاتی از جمله مرکز ثقل شناور در آبخورهای مختلف، چیدمان داخلی اجزا، تحلیل شناور در شرایط بحرانی، منحنی GZ و... را بدست آوریم که نرم افزارهای قبلی این امکان را ندارند. به همین دلیل برنامه های تخصصی دیگری وارد میدان می شوند. از جمله Maxsurf، Autoship، Tribon و... اکثر این نرم افزارها تجاری هستند و نسخه های رایگان (دمو) خود را به عموم ارائه میدهند. ما با نرم افزار maxsurf کار طراحی را ادامه دادیم. بازهم انتخاب نوع نرم افزار با شماست اما اگر تابحال با هیچ یک کار نکرده اید، توصیه ما نرم افزار maxsurf است. زیرا کارکردن با آن راحت بوده و نسخه کاملی هم از آن موجود است که میتوانید از اینــجا دریافت کنید. این برنامه تحلیلهای متنوع و نسبتاً مناسبی از وضعیت شناور در شرایط مختلف ارائه می دهد. پایگاه جامع ایران مارین قصد دارد تا آموزش کاملی از این نرم افزار را در اختیار کاربران قرار دهد اما درحال حاضر در صورتی که نیاز به آموزش این برنامه دارید میتوانید از اینـــجا اقدام کرده و کتاب "آموزش نرم افزار Maxsurf" نوشته مهندس محمدرضا نگهداری را تهیه کنید.

 

در بخشهای بعدی به محاسبه مساحت کلیه مقاطع، آبخور طراحی و حجم جابجایی به روش سیمسون خواهیم پرداخت که از مراحل بسیار مهم در طراحی شناور است.

پایان بخش سوم و چهارم


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:طراحی ,کشتی , ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی